Verslag 7b - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Henriette Jansen Sluis - WaarBenJij.nu Verslag 7b - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Henriette Jansen Sluis - WaarBenJij.nu

Verslag 7b

Door: Jacques

Blijf op de hoogte en volg Henriette

06 December 2018 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Pik-orde in de birdhide.

Vanmorgen werd ik om 5 uur gewekt door gerommel en geroezemoes op de campsite, een overblijfsel van die Boerendrift bij Zuidafrikaners altijd maar meer op stap te moeten?, normaal draai je je nog voor een uurtje om, ware het niet dat hier in Nossob een birdhide is, een vogelkijkhut, gelegen aan een drinkvijver en niet alleen gefrequenteerd door sijsjes en andere kanaries maar ook door gewervelde en ongewervelde twee- en viervoeters, zowel voor de birdhide als ín deze kijkhut, die gevuld bleek met fluisterende mannen met grote camera’s en lenzen, de een een halve arm lang, de ander een hele, de een mat zwart gespoten, de ander in camouflage kleuren, met en zonder gecamoufleerde kussentjes om de lens op te laten rusten, ja ik weet het, ik heb me er ook toe laten verleiden toen we naar Mozambique gingen, een Canon met een Tamron 25 x 280 lens, maar helaas, die werd gestolen in HongKong waarschijnlijk door Chinese vliegveldmaffia, die zoiets dan verpatst op de zwarte markt en mij richting de reisverzekering stuurt waardoor ik van hun geld iets anders kon kopen, nee geen Canon met een grote zwarte toeter, maar een klein compact systeem kameraatje met een Leica zoom van 25x250 dat geweldige plaatjes schiet, alleen één nadeel, je wordt in de kijkhut een beetje meewaardig aangekeken als je tussen de grote jongens met hun nog grotere toeters van lenzen gaat plaatsnemen, er kwam er een binnen, die had er zelfs twee.........elk met een plastic zakje over de lens geschoven, het leek wel een condoom.
Die pik-orde kom je ook op de tracks in de nationale parken tegen, daar gaat het ook wel om dikke Canons met halve of hele arm-lange-lenzen, maar nog meer om nog dikkere auto’s met ZA op hun achterkant, de een na de andere fourwheeldrive, voortaan 4wd, met 6 of 8 of 12 cilinders, met pikhouwelen, grote spades, bijlen, rolmatten en stalen profielen om onder de wielen te leggen als je vastzit, een winch op de bullbar voor, een dubbele daktent, een rij aluminium containers, een dubbele rij verstralers, dubbele rode high jacks, voor de niet ingewijden, dat is een krik, vele jerrytanks op het dak met voor 4 weken water, een dubbele dieseltank in de Jeep, de Discovery, de Defender, de Toyota Landcruiser, de Nissan Trax, de Ford Trooper, tot er een aardige ZA dame kwam aanrijden in de kleinste 4wd die er bestaat, een Susuki Jimny, met, je gelooft het niet, een klein geel plastic kinderstrandschepje met twee tyraps vastgemaakt op de grill. Ik kon haar wel omhelzen.

• 06 December 2018 - 14:32

Tim:

Wat een heerlijk verhalen weer van deze fantastische reis!
    Geniet van de laatste paar dagen en tot heel snel!

Liefs Tim & Joyce

• 06 December 2018 - 14:57

Meta:

Heerlijk, om jullie reis te volgen en de Kommentaren lezen! Goede reis verder, liefs

• 06 December 2018 - 15:38

Mineke Minderhoud:

Wat heerlijk om al jullie reisverhalen te lezen! Wat zien jullie veel elke dag en wat veel mooie natuur. Geniet ervan verder!

• 07 December 2018 - 05:24

Rob En Marian:

Twee mooie, totaal verschillende verhalen. Beide in de diepte. Jullie genieten, wij kennen enkele aspecten ervan en verlangen ernaar. Zit dat er deze winter/komend jaar nog in..? Ik (M) betwijfel het. Maar we genieten nu van de bergen in Oostenrijk, half bewolkt -nee, half zonnig moet ik zeggen!- nog enkele °C boven 0 en in de middag/avond de lokale Adventmarkt, met Alpenmuziek, Glühwein en Würstl... Ook leuk, maar toch niet helemaal hetzelfde.
    Veel plezier nog in Marakele en Pilanesberg, we verwachten nog minstens één verslag voor jullie vertrek vanaf JNB. Liefs.

• 10 December 2018 - 12:58

Eric:

Sluit mij graag aan bij de vorige sprekers. Jullie warme verhalen sluiten de Hollandsche kou buiten en in slaap vallend voor de centrale verwarming ben je dan al snel spannend aan het dromen dat er wilde hongerige dieren rond mijn hut sluipen..... de rode wijn draagt hier ook aan bij ......... slaap verder om te kijken of dit allemaal goed gaat aflopen..........zucht.........

Liefs
    Eric

• 17 December 2018 - 09:16

Martin De Rooij:

Ha Jacques en Henriette, ik spaar jullie verslagen altijd op en ga er dan even voor zitten. Zoals vandaag. Mooie verhalen. Prachtige reis. Maar, klopt het dat jullie al terug zijn? De tijd gaat snel.