Verslag 4 - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Henriette Jansen Sluis - WaarBenJij.nu Verslag 4 - Reisverslag uit Johannesburg, Zuid-Afrika van Henriette Jansen Sluis - WaarBenJij.nu

Verslag 4

Door: HenrietteVerslag 4 De eerste week in Namibië.

Blijf op de hoogte en volg Henriette

22 November 2018 | Zuid-Afrika, Johannesburg

Verslag 4
De eerste week in Namibië.
Vanaf Mata Mata zijn we over een goede gravelweg naar Mariëntal gereden. Daar getankt (110 l.) en boodschappen gedaan. Vervolgens naar een B&B met enkele campingplaatsen gereden. Voor wie een reis naar Namibië voorbereidt en gaat kamperen is deze plek (Bastion Farmyard) ongeveer 12 km boven Mariëntal een echte aanrader. De volgende dag via Windhoek naar een camping in de omgeving van Okahandja gereden en van daaruit was het een korte rit naar het Waterbergplateau. We hadden er 2 nachten besproken en stonden op een mooie bushcamping met eigen toilet en douche maar geen stroom. Het restaurant op 400 m. afstand was volgeboekt voor het diner van zaterdag en zondag, dus dat was pech voor ons. Het is op het terrein de enige plek waar je wat internet kunt doen, maar opnieuw te zwak om foto’s te downloaden bij ons blog. Jammer, maar het lijkt hier overal wel hetzelfde probleem.
Op zondag hadden we een gamedrive geboekt en daar hebben we erg van genoten. Het park bij het Waterbergplateau is privé bezit van een rijke Duitser. Deze man bezit 3 parken in Namibië. In het park waar wij waren, heeft hij verdeeld over de jaren tussen 2000 en 2012 veel dieren geherintroduceerd, waaronder 5 neushoorns. Deze dieren zijn ook de grote attractie van de gamedrive. De neushoorns hebben 24/7 bewaking van 8 bewapende bewakers. Steeds 4 tegelijk. Jammer dat zoiets nodig is! Samen met de chauffeur zijn we uitgestapt op de plek waar de 5 rhino’s op dat moment waren. Geweldige ervaring om zo dichtbij te kunnen komen (wel met uitdrukkelijke veiligheidsinstructies).

Ook hier was het zwembad een ontmoetingsplaats met andere reizigers wat leidt tot leuke gesprekken en gezelschap. Het gros van de mensen die we hier ontmoeten komt uit Duitsland. De meesten spreken goed Engels dus is dat vooral de voertaal.

Maandagochtend naar Etosha NP gereden. Een park van bijna 23.000 km in ‘t vierkant. We hadden daar 3 nachten geboekt, steeds op een andere camping. De twee eerste campings zijn de drukst bezochte. Dat is ook te zien aan het sanitair. Dit vraagt om een vernieuwing. Vandaag zijn we op de derde camping (Olifantsrus) aangekomen. Vijf jaar geleden konden we dit meest westelijke deel van het park nog niet bezoeken omdat het gereserveerd was voor reisorganisaties, maar nu kunnen individuele toeristen er ook komen. Net als 5 jaar geleden zijn we overdonderd door het grote aantal wilde dieren die we te zien krijgen. We stonden vandaag aan een waterhole waar op dat moment meer dan 100 dieren waren om te drinken of te badderen, verdeeld over 8 soorten. Van olifant tot springbok, van zebra tot giraffe, enz. Geweldig! Nog nooit zoiets meegemaakt!

Morgen gaan we het park uit en via Opuwo naar Epupa-falls. Een rit van ruim 300 km over gravelwegen. De Epupa-falls liggen in de grensrivier met Angola. We zijn weer benieuwd wat dit ons zal brengen. We zullen proberen in Opuwo dit verslag te plaatsen want daarna hebben we even weer geen internet.

We zijn verrast door de leuke berichten die vrienden en familie op ons blog hebben geplaatst. Heel veel dank daarvoor.
Hartelijke groet weer,
Jacques en Henriette

• 26 November 2018 - 06:21

Eric Jansen:

Hallo Jacques en Henriette,

Leuk weer om een stuk met jullie mee te reizen. Geniet altijd van jullie reis ervaringen en natuurlijk erg nieuwsgierig naar de gemaakte foto's. Maar dat komt hopelijk goed als jullie weer in Nederland zijn. Voor het weer wil je graag daar blijven, ver weg van het koude Nederland met das en winterjas. Maar ook weer de tijd voor de boerenkool, zuurkool en verdere stamppotten, echte winterse kost dus. Henriette, welliswaar iets te laat, maar nog van harte proficiat met je verjaardag afgelopen zaterdag. Hopelijk heb je een (extra) leuke dag gehad, maar jammer dat jullie in het restaurant niet bijgeschoven konden worden...... maar hopelijk smaakte dat gebakken ei ook lekker ......

Veel plezier samen .....

Eric

met de groeten van Lenneke en Annelies

• 30 November 2018 - 10:27

Marijke:

Hallo Jacques en Henriette. Wat zou ik ook graag even bij jullie in Etosha zijn geweest. Een paar uur aan een waterhole staan. Wat een beleving!! Wel geweldig dat ik precies weet hoe is en dus ook weet wat jullie meemaken! Heel veel plezier Marijke