een leuk bericht uit Zimbabwe - Reisverslag uit Beira, Mozambique van Henriette Jansen Sluis - WaarBenJij.nu een leuk bericht uit Zimbabwe - Reisverslag uit Beira, Mozambique van Henriette Jansen Sluis - WaarBenJij.nu

een leuk bericht uit Zimbabwe

Door: jacquesenhenriette

Blijf op de hoogte en volg Henriette

22 Mei 2012 | Mozambique, Beira

Een leuk bericht uit Zimbabwe. 19 mei.

Was het dan allemaal kommer en kwel? Nee.
Het was heerlijk om weer auto te kunnen rijden. Wel rechts gestuurd en schakelen met je linker kand, maar dat went. Al gaat het af en toe wel eens verkeerd en zit je omdat je afgeleid wordt ineens op de verkeerde weghelft.
Het was leuk om al die vriendelijke Zimbabwaanse mensen te ontmoeten, ontzettend aardig en behulpzaam, ook op het consulaat van Mozambique.
Onze keuze voor "Inn on the Bvumba" was een goede. Prachtig gelegen op een top, een panorama dat voor Umbrie in Italie niet onderdoet. We hebben voor 40€ per nacht  een cottage gehuurd en aten voor de ongekende prijs van 12 € een 4-gangen- diner met koffie na in de lounge. We voelden ons ook een beetje op vakantie.
Elke ochtend stond de auto gewassen voor de deur. Een ongevraagde service, bedoeld door iemand om wat extra te verdienen. Het is hem gegungd want het gaat slecht in Zimbabwe.
Het land is failliet, de munteenheid heeft geen waarde meer door een inflatie van 100.000 % Alles wordt afgerekend en betaald in briefjes US $ en in muntgeld van de Zuidafrikaanse rand , en als ze die niet hebben in snoepjes.
Benzine is goedkoop, net als in Mozambique, omgerekend ongeveer 1,25 €
De supermarkten zijn goed voorzien, beter dan in Mozambique, tegen heel redelijke prijzen. Spar, OK markt.
De temperaturen zijn zeer aangenaam. 's Nachts slaap je onder een deken, overdag loop je in een bermuda en op sandalen. En dat voor deze tijd van het jaar: het wordt hier nu "winter".
Net als in Zuid Afrika is het dragen van een pruik hier grote mode onder de vrouwen. Weg met dat kroeshaar, pruik er over heen. Zonde!
De doorgaande wegen zijn over het algemeen van  goede kwaliteit, beter dan in Mozambique.
We hebben een bezoek gebracht aan een grote botanische tuin, hier in het gebergte, ooit aangelegd door een Engels echtpaar, nu een nationaal park, veel herfstbloeiers zoals camelia, kerstroos, grote azalia's, hortensia's, aronskelk, vuurpijlen. In het voorjaar straks in oktober november moet het een pracht zijn.
Vlak bij onze cottage hebben we genoten van een paar apen die even op bezoek kwamen. Verder veel vogeltjes van allerlei pluimage.
We zitten nu buiten op ons terras met een biertje en wat sap, het is bijna 17.00 uur en de zon gaat zakken. We genieten van de plattelandse rust en stilte. Om 17.30 begint de avond en is het donker. Een uur later een schitterende sterrenpracht. En wij opnieuw aan een diner met een goed glas wijn. We brengen een toost uit op Willem en Bram en op de mooie dingen hier in het leven.
Tot een volgende keer.