De laatste dagen in Zuid Afrika - Reisverslag uit Beira, Mozambique van Henriette Jansen Sluis - WaarBenJij.nu De laatste dagen in Zuid Afrika - Reisverslag uit Beira, Mozambique van Henriette Jansen Sluis - WaarBenJij.nu

De laatste dagen in Zuid Afrika

Blijf op de hoogte en volg Henriette

28 September 2012 | Mozambique, Beira

Woensdag 26 september

Zat ik ons vorige reisverslag te schrijven met uitzicht op de Indische Oceaan, nu kijk ik op de bergen van het Karoo National Park. We verblijven in `t park en genieten op dit moment van een kopje koffie op ons terras. Er waait een warme wind en het is nu (10.45 uur) al 27*. Dat belooft weer een warme dag te worden, net als gister. Vanavond dus opnieuw braaien met een glas koude witte Chardonnay. De zebra die gister de hele dag in het landschap waar we op uitkijken graasde, is er vandaag niet. Hij kwam gister tot op ongeveer 30 m van ons huisje. Verder zijn er heel veel vogels die meegenieten van de pinda`s die we af en toe eten bij een glaasje voor het eten.
We zitten hier nu sinds maandag, de dag dat we uit Cape Town zijn vertrokken. In de afgelopen twee weken hebben we `t Wilderness National Park bezocht aan de kust (Garden Route) om lekker te lopen over het strand en langs de Touw River. Vandaaruit zijn we naar het Bontebok National Park gegaan. Dit park huisvest o.a. een grote kudde Bontebokken. Een prachtig dier wat op niet zoveel plaatsen meer voorkomt. De dichtbij gelegen stad Swellendam is ook zeer de moeite waard om te bezoeken vanwege de vele mooie gebouwen in “Dutch Architecture Style.”
Omdat het weersvooruitzicht goed was, zijn we naar Cape Town gegaan. Onderweg hebben we een deel van de zuidelijke kustweg gereden om o.a. de pinguïnkolonie te bekijken in Betty`s Bay. Het is op dit moment broedseizoen en sommige dieren zaten al te broeden en anderen waren nog druk met paren om tot broeden te komen. Wat een grappige beesten zijn het toch! De kustweg is prachtig en zeer de moeite waard om te rijden. Omdat het Table Mountain National Park geheel volgeboekt was, hebben we besloten een particulier adres te zoeken voor ons verblijf in Cape Town. Het gidsje Portfolio, wat ik kreeg bij het toeristenbureau in Swellendam, was een goede leidraad. We hebben 6 nachten gelogeerd in een selfcatering cottage (Green Valley House) in Constantia, een voorstad van Cape Town. Een adres wat we jullie van harte kunnen aanbevelen als je enkele dagen naar Cape Town gaat. De cottage is zeer comfortabel ingericht en heeft wifi. Konden we lekker even skypen met de kinderen, Nederlandse kranten lezen en mails versturen/ontvangen.

Cape Town is een wonderlijke stad. `n Schitterend decor met de Tafelberg als achtergrond, veel moderne architectuur, uitgebreide winkelcentra, een subtropische flora die nu grotendeels in bloei staat omdat het lente is hier, veel dure sportwagens, uitgestrekte wijnlandgoederen met oude Kaaps-Hollandse gebouwen, maar ook nog steeds onafzienbare townships, erfenis van het apartheidsregime, waar duizenden mensen onder slechte omstandigheden in golfplaten krotjes wonen. Het contrast is hier nog steeds groot, groter dan in Mozambique waar de armoede veel breder en groter was en bijna iedereen in golfplaten krotjes moesten leven.
We hebben veel gedaan in deze mooie stad. De foto`s illustreren dat. Alleen ons uitstapje naar de wijnstreek (Franschhoek en Stellenbosch) viel letterlijk in het water omdat het die dag erg regende.

Toch vinden we het ook weer heerlijk om in de rust van de natuur te zitten en tochtjes te rijden om wild te spotten. Morgenochtend vertrekken we naar Mokala National Park voor 2 nachten. Zaterdag rijden we de laatste 560 km naar Johannesburg en hebben we er dik 7000 km op zitten. Een paar Zuid-Afrikaanse woorden willen we jullie niet onthouden. We zijn er veel tegengekomen maar vergaten er ook weer veel als ik geen pen en papier bij me had. bloedskenker = donor - stokkie lekker = lolly - aandenkwinkel = souvenier shop - skilpaaie = schildpadden - inligtinge aftrekplaas = ………….”mijn fantasie ging op hol, maar het is gewoon een uitzichtspunt” - geen tsjeks word aanvaar = je kunt niet betalen met cheques - grondnote = pinda`s - baaie dankie; morrie, lekker dag = hartelijk bedankt; goede morgen; fijne dag
We kijken terug op een heerlijke reis en het is een goede overgang geweest van Mozambique naar Holland. Reizen zullen we hopelijk voorlopig nog blijven doen, maar nu eerst genieten van alles wat ons lief is in Nederland.
Jacques en Henriette
“I want to travel as far as I can go. I want to reach the joy that`s in my soul and change the limitations that I know and feel my mind and spirit grow I want to live, exist, ‘to be’ and hear the truths inside of me