Parque Nacional da Gorongosa - Reisverslag uit Beira, Mozambique van Henriette Jansen Sluis - WaarBenJij.nu Parque Nacional da Gorongosa - Reisverslag uit Beira, Mozambique van Henriette Jansen Sluis - WaarBenJij.nu

Parque Nacional da Gorongosa

Door: jacquesenhenriette

Blijf op de hoogte en volg Henriette

08 Mei 2012 | Mozambique, Beira

Parque Nacional da Gorongosa: Africa`s Eden
Afgelopen weekend hadden we een vriendin (Deborah) uit Maputo te logeren. Ze is donderdagavond aangekomen en maandagmiddag hebben we haar weer op het vliegtuig gezet. Vrijdag hebben we de highlights van de stad Beira laten zien en het weekend hebben we met elkaar doorgebracht in het Gorongosa National Park. We kijken terug op een fantastisch weekend en vinden het best wel lastig weer terug te komen in de werkelijkheid van alle dag. We hebben ons even toerist gevoeld met alle heerlijkheden die daar bij horen.
Het Gorongosa National Park is een gebied 200 km ten oosten van Beira en is 4000 vierkante km groot. Tijdens de Portugese tijd was dit park een geliefde vakantie plek voor rijke Europeanen. Tijdens de burgeroorlog was het de verblijfplaats van het guerrilla leger van Renamo. In die periode is het aantal zoogdieren gereduceerd tot 5% van het oorspronkelijke aantal. Alleen de grote diversiteit aan vogels bleef in stand.
Een not-profit organisatie uit de VS is, in samenwerking met de regering van Mozambique, gestart met de restauratie van het ecosysteem en de ontwikkeling van ecotoerisme om de lokale bevolking te ondersteunen. In 2006 is men begonnen met het terugbrengen van grote aantallen zebra`s en buffels, omdat deze dieren in het verleden een belangrijke bijdrage leverden aan het bijzondere ecosysteem. In een later stadium zijn grotere zoogdieren ( olifanten, hippo`s e.d.) overgebracht naar Gorongosa vanuit parken in Zuid Afrika.
Men heeft een team opgeleid om stroperij tegen te gaan en de lokale bevolking heeft werk gevonden op het terrein als gids, parkwachter enz.. Op het terrein van het Chitengo Safari Camp wordt op dit ogenblik een onderzoekscentrum gebouwd, niet alleen voor wetenschappers maar ook voor milieu-educatie aan de eigen bevolking. In het dorp Vinho, waar we met een gids een bezoek brachten, is door de Gorongosa Park Foundation een ziekenhuis en school gebouwd. Deze samenwerking zorgt er mede voor dat dieren die de rivier overzwemmen om te eten van wat de dorpsbewoners verbouwen, niet meer gedood worden. De bewoners worden door de Foundation gecompenseerd voor geleden schade. Ook vinden dorpsbewoners werk in het Safari Camp en wordt boeren geleerd hoe ze meer voedzame gewassen kunnen verbouwen. Zo snijdt het mes aan twee kanten.
Gorongosa National Park wordt ook wel Africa`s Eden genoemd. Wij hebben daar afgelopen weekend een klein stukje van mogen zien. Een grote variatie in landschappen en dieren. We hebben geluk gehad dat we er zo veel hebben kunnen spotten, want wilde dieren laten zich niet zo gemakkelijk zien, vooral niet wanneer ze getraumatiseerd zijn als gevolg van een burgeroorlog. De olifanten, met hun goede geheugen, kunnen zich agressief gedragen t.o.v. mensen. Wij kregen in het voorbij rijden een waarschuwend getetter en wild flapperende oren van een mannetjes olifant. De gids vertelde ons dat de groep olifanten, die uit Kruger Park is overgebracht, dit agressieve en/of schuwe gedrag heeft overgenomen van de bestaande populatie.
De foto`s zullen, waarschijnlijk beter dan mijn woorden, laten zien hoe bijzonder dit park is.
“Life is not measured by the number of breaths we take, but by the moments that take our breath away”
8 mei 2012