kruger park zuid afrika - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Henriette Jansen Sluis - WaarBenJij.nu kruger park zuid afrika - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Henriette Jansen Sluis - WaarBenJij.nu

kruger park zuid afrika

Door: jacquesenhenriette

Blijf op de hoogte en volg Henriette

20 Maart 2012 | Mozambique, Maputo

zondagavond, 18 maart.

Een laatste avond in Maputo.
We hebben het laatste weekend als afsluiting met nog 2 andere volunteers ons 6-weekse verblijf in Maputo afgerond met een lang weekend Kruger Park in Zuid Afrika. Het klinkt ver weg vanuit jullie optiek in Nederland, voor ons was het 2  uur rijden vanuit Maputo met een gehuurde auto, inclusief alle formaliteiten aan de grens: er gaan 4 mensen in een gehuurde auto het land uit: je wilt niet weten wat voor een stempels er gezet en formulieren ingevuld moeten worden omdat allemaal te regelen. Omgekeerd terug hetzelfde verhaal.
Enfin, het was zeer de moeite waard. Vlak over de grens in het plaatsje Komatiepoort waren via internet kamers geboekt in een lodge, de beperkte accomodatie in het park zelf was de afgelopen week al snel volgeboekt.
Nu moesten we 8 km rijden, entree betalen en konden verder de hele dag in het park rondrijden. Het is zo groot en uitgestrekt dat we alleen het uiterste zuidelijke deel bereisd hebben. Bovendien geldt er een snelheidsbeperking van 50 km/uur op verharde en 40 km/uur op gravel wegen. Het rijdt heerlijk relaxed en geeft je ook als bestuurder veel gelegenheid goed rond te kijken om van de ene verbazing in de andere te vallen.  Rijkdom en verscheidenheid aan dieren is daar ongekend. De "big five"  en alle menagerie die niet bij de grote 5 horen, veel vogels, veel klein wild en nog kleiner: spinnen, duizendpoten, vlinders, torren, en kevers, rupsen en vliegen, veel kleuren en geuren.. Wat denk je van al die olifanten op de weg die daar regelmatig hun blaas legen.
Vanmorgen zijn we op stap geweest met een gids voor een rit vanaf 04.30 tot 07.30 uur.  Wild spotten tijdens het opkomen van de zon.  Eerst met 2 flinke schijnwerpers aan beide kanten van de truck, later was dat niet meer nodig. Nu ook de grote katten, jakhalzen, wildebeesten, buffels, impala's, giraffen, kudu's, hypo's, krokodillen, olifanten, neushoorns,  enz.

Morgenochtend  04.15 staan we weer op, niet voor een game drive, maar een rit naar het vliegveld. Eigenlijk ook een soort game drive. Om 07.00 gaat een binnenlandse vlucht omhoog naar Beira, 1200 km verderop. Een andere stad, andere sfeer, minder groot dan Maputo waar bijna 2 milj. mensen wonen, warmer omdat  het 1200 km dichter bij de evenaar ligt, havenstad, zusterstad van Amsterdam, veel oude Portugese architectuur. We zullen opgewacht worden door iemand van  het ministerie waar Henriette komt te werken en een VSO-er die er al een tijdje woont. Het wordt onze plek voor de komende 2 jaar.
Het huren van een appartement daar heeft enige "Mozambiqaanse"  vertraging opgelopen. We raken er al aardig aan gewend en schieten niet gelijk meer  in de stress. De eerste week zitten we dus in een hotel. Je nergens meer over verbazen heeft bij ons aardig wortel geschoten. Het is inderdaad een totaal andere wereld  Maar ook dat heeft zijn charme en uitdaging.
De foto' s die je ziet  komen niet uit een folder of van een website. We hebben ze zelf gemaakt met een nieuwe camera, speciaal voor deze reis aangeschaft omdat we naast het Kruger Park nog meer willen gaan bezoeken.
Voor de liefhebbers en kenners: het gaat om een Canon Eos 600 D met een Tamron 18 x 270 mm lens, zowel groothoek als zoom.
Ate a proxima, adeus.  Tot een volgende keer, dag!