Ontwikkelingswerk en voortijdig vertrek - Reisverslag uit Beira, Mozambique van Henriette Jansen Sluis - WaarBenJij.nu Ontwikkelingswerk en voortijdig vertrek - Reisverslag uit Beira, Mozambique van Henriette Jansen Sluis - WaarBenJij.nu

Ontwikkelingswerk en voortijdig vertrek

Door: jacquesenhenriette

Blijf op de hoogte en volg Henriette

11 Juni 2012 | Mozambique, Beira

Voordat we ons blog over Mozambique beëindigen, wil ik nog wat vertellen over Young Africa. Ik ben zeer onder de indruk van wat mensen hier tot stand brengen op het gebied van ontwikkelingswerk. Het is een prachtig voorbeeld van hoe je ontwikkelingswerk kunt doen. We hebben n.l. ook verhalen gehoord van hoe het beter niet kan. Eén zo`n verhaal wil ik jullie niet ontnemen. “ Een Europeaan zag in een dorp in Afrika dat vrouwen elke dag 2 uur moesten lopen naar een put om water te halen. Dat is heel zwaar, naast alle andere werk-zaamheden die deze vrouwen ook hebben. Hij zamelde geld in en liet een waterput aan-leggen in het dorp, zodat de vrouwen niet meer zo ver hoefden te lopen. Na één jaar kwam hij opnieuw in het dorp en ontdekte dat de vrouwen nog steeds gebruik maakten van de waterput twee uur lopen van hun dorp en niet naar de put in hun eigen dorp gingen. Hij verwonderde zich hierover en zocht uit wat de reden hiervan was. Iemand vertelde hem dat de tocht naar de put ver weg voor deze vrouwen een manier was om hun mannen te ontlo-pen voor enkele uren en elkaar te steunen in hun zorgen. De dagelijkse gang naar de veraf gelegen waterput was ook een manier om als vrouwen onder elkaar te zijn.”
Dit verhaal leert mij dat we niet door onze Westerse bril naar Afrika moeten kijken maar goed moeten onderzoeken wat de mensen hier werkelijk van ons willen voor we iets onder-nemen. Dit is ook een belangrijk item in de voorbereidende trainingen van VSO.

Young Africa (YA) International is in mijn optiek een voorbeeld van een goede bijdrage leveren aan de bestrijding van armoede in Afrika.
Young Africa (YA) richt zich op de ontwikkeling van kansarme jongeren tussen de 15 en 25 jaar. Praktisch onderwijs en inkomens genererende projecten bieden jongeren de kans om een menswaardig bestaan op te bouwen. In 1998 in Nederland opgericht om Nederlanders bewust te maken van de situatie van jongeren in Zuidelijk Africa en steun te genereren voor de YA projecten. YA International is een stichting en bestaat uit vrijwilligers. De oprichters en uitvoerende managers, Dorien Beurskens en Raj. A. Joseph, zetten centra op voor beroeps-onderwijs en begeleiden zo jongeren naar werk en zelfstandigheid. Zodra het centrum goed loopt, dragen ze het over aan een lokaal managementteam om daarna zelf weer nieuwe YA centra elders op te gaan zetten.
Young Africa International is de overkoepelende organisatie van de zelfstandig functionerende Young Africa’s (in Zimbabwe, Mozambique en de VS). De komende jaren zullen er meer Young Africa’s opgezet worden in het Zuiden en op het Westelijk halfrond.
YA breidt nu ook uit naar het platteland van Mozambique: in Dondo is dit jaar de bouw van een Agrarisch Trainingscentrum gestart.
Daarnaast is YA Namibia opgericht door Yvette en Dirk Bellens. Zij hebben eind 2011 “de ASN Wereldprijs, voor de wereld van morgen” gewonnen. Zij zullen met deze prijs de eerste opleidingen op het gebied van zonne-energie in Walvisbaai, Namibië starten.

De beste studenten van de verschillende beroepsopleidingen worden gevraagd om een vervolgopleiding te doen bij YA, om leraar te worden aan hun praktijkopleidingen. Er is hiervoor een goede methode ontwikkeld. Mijn werkzaamheden voor YA bestaan uit het aanpassen van de lessen uit de handleiding en deze te voorzien van meer gevarieerde werkvormen. Wat ik tot nu toe heb gezien aan proeflessen van de studenten gaf steeds eenzelfde beeld. Er wordt hoofdzakelijk op één manier les gegeven: de leraar praat heel veel en schrijft op het bord; de leerlingen luisteren en schrijven over. Er is wel enige mate van interactie tussen docent en student, maar het kan in mijn ogen veel aantrekkelijker gedaan worden. Ik zet op dit moment ideeën op papier en werk lessen uit, maak powerpoint presentaties (want er is een beamer) en ontwikkel werkbladen. In de huidige handleiding staan meerdere werkvormen, maar ze zijn waarschijnlijk voor de mensen hier te weinig uitgewerkt. Men valt daardoor terug op wat men zelf vroeger heeft gezien op school.
Het is voor mij een aantrekkelijke klus om te doen en vult een deel van de tijd die ik thuis zit.

Inmiddels hebben we definitief besloten ons avontuur in Mozambique eind augustus te beëindigen. VSO is hierover ingelicht. We denken na over een ander placement in Afrika, maar weten nog niet of we dat willen. Bovendien willen we hierover een goed gesprek met VSO Nederland.
Dat was het voor nu.
hartelijke groet, Henriette