......um dia em.............. - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Henriette Jansen Sluis - WaarBenJij.nu ......um dia em.............. - Reisverslag uit Maputo, Mozambique van Henriette Jansen Sluis - WaarBenJij.nu

......um dia em..............

Door: jacquesenhenriette

Blijf op de hoogte en volg Henriette

08 Maart 2012 | Mozambique, Maputo

Elleke vroeg om een schets van een dag in Maputo. We zullen proberen die te geven met wat foto's erbij, zodat je een beeld kunt krijgen.
Zaterdag 3 maart.
De dag begon al vroeg. Om 5 uur werden we wakker, veel wind zorgde voor geraas door alle open vensters in ons huis  en losliggende golfplaten in de buurt. De wind raast om de hoge gebouwen. We slapen op onze nieuwe boxspring (ik denk made in China) op een hoeslaken, onder een klamboe. Voor we naar bed gaan gaat de airco een tijdje aan om de zaak af te koelen. Een koude douche is ook heerlijk ( de boiler is stuk) en nodig om je schoon te maken na een dag transpiratie, stof, uitlaatgassen.
We gaan nu na het ontbijt weg om boodschappen te doen en voorraad aan te vullen. Ontbijt bestond uit thee, glas sap, wat fruit, en yoghurt met muesli. Beide laatste artikelen zijn prijzig in de supermarkt van een paar Aziaten tegenover de grote moskee niet ver van hier. Muesli en yoghurt kosten  gauw plm 4.50 euro per stuk. We doen daar een paar dagen mee.
We gaan meestal de achterdeur uit, sluiten het stalen toegangshek van huis en het hek van de binnenplaats, met citrusboompje, lopen een pad tussen de blokken door, langs een openluchtgarage en komen dan op een brede avenue waar door de week verkeer overheen raast.
Nu, zaterdagmorgen is het vrij rustig, net zoals met de straatverkoop. Een kapotte slipper van Henriette hebben we bij een van de straatschoenmakers gebracht, die naait het dan met de hand door eerst met een priem gaatjes te prikken. De schoenmaker met werkplaats om de hoek kon hem niet maken want zijn stikmachine was stuk. Wel vertelde hij dat al zijn kinderen in Europa woonden, Belgie, Zwitserland etc. en dat hijzelf in Portugal was geweest.
 Groente en fruit hebben we op de hoek bij een stalletje gekocht, een halve witte kool voor een koolsalade, bolletje knoflook, kilo bananen en 2 sinaasappels, 50 mts, plm 1.30 euro. Vanavond eten we gebakken aardappels en een koolsalade met een gekookt ei, morgen ontdooi ik een deel van een kipperagout die ik voor verschillende maaltijden heb gemaakt en ingevroren.  Lekker met rijst of mie.
De andere boodschappen halen we ergens bij een super waar meer Europeanen komen, meer in het zakencentrum, dus duurder en beter assortiment: port en bier. De plannen zijn om vandaag naar een museum voor nat historie te gaan en wat foto 's te maken ter illustratie van deze dag. Ate a proxima, tot later.
Lopen over een trottoir is hier een ramp. Niet omdat het druk is, maar vanwege de geparkeerde auto's vooral hier in het centrum en de slechte staat van onderhoud, veel gaten en puin, veel zwerfafval, veel kapotte flessen, pislucht (er zijn geen openbare toiletten)  wolken met plastic zakjes, wolken van vliegen rond de vuilcontainers die vreselijk stinken en niet te vaak geleegd worden. Regelmatig zien we arme sloebers er in raggen.  Bedelende oude van dagen. We hebben er een paar geadopteerd met wat kleingeld op de dagen dat ze er zitten.
Trottoirs worden gemaakt met puin en cement, in de natte cement trek je dan een tegelpatroon. Zowel de parkeerhavens langs de weg als de trottoirs staan vol met auto's. Af en toe zo vol dat je als voetganger de straat op moet. Daar houden ze dan vervolgens geen rekening met voetgangers, ook niet als je op een zebra loopt. Een auto is hier alles, mag hier alles. Geen verkeerspolitie, geen stadspolitie. Wel eindeloze legers van bewakers op het trottoir voor winkels, huizen en kantoren, liefs met een machinegeweer, veel huizen en kantoren hebben hoge hekken, dichte poorten, nato-prikkeldraad met mesjes, vlijmscherp, draden waar stroom op staat, een bewaker in een legerachtig uniform met veel strepen, handboeien en een knuppel, veel winkels hebben alles afgeschermd met stalen hekken en dikke lipssloten.
Af en toe zie je een truck rijden met gewapende politie achter op bankjes, vso-ers klagen regelmatig aangehouden te worden ivm identiteitspapieren en om geld te innen (de salarissen zijn zo laag dat ze op die manier wat bijverdienen), als blanke achter het stuur van een 4x4 ben je helemaal de klos en word je vaak aangehouden, meestal met een smoes, meestal om geld. We hebben nog geen controle gehad, rijden geen 4x4.
We zijn via een mooi parkje met een nog mooier haast onafrikaans terras (Jardim dos Professores) naar het nat museum voor nat. historie gelopen, een curieus gebouw in koloniale stijl en een verzameling nog curieuzer African wildlife maar dan opgezet. De natuurlijke geschiedenis van Mozambique in opgezette vorm. Het begint al aardig te verpulveren en te vergaan. Daarna hebben we ons rondje afgemaakt via een ander parkje met uitzicht op zee, mooi onderhouden, vandaag gebruikt als achtergrond voor allerlei trouwreportages. Er wordt wat afgetrouwd hier op zaterdag. Naast het officiele huwelijk kennen ze ook nog een traditionele variant, maar die doe je ernaast, en dan met andere vrouwen: lobolo. Een man met een officiele vrouw en wat bijvrouwen moet je maar denken.
Het terras is ook bijzonder door zijn hooggelegen uitzicht op zee. Een aanrader. We hebben er gisteren een landgenoot ontmoet, die hier al lang woont en werkt als bioloog, eerst in Beira, later aan de universiteit  van  Maputo. Het ging vooral over Beira en we kwamen met hem in contact door iemand van de ambassade.
Het stormt nog steeds. Je wordt gezandstraald op de slechte trottoirs en er waait van alles door de lucht, van gebouwen af en van de daken. We zijn nu thuis en blijven dat ook.
Morgen hebben we een lunch afspraak  om 1300 uur in deze Jardim dos Professores met Tineke, een Nederlandse  hier door Randstad  bij VSO gedetacheerd voor 8 weken om e.e.a. te onderzoeken en daarna gaan we met haar naar het Nat Art Museum en een wandeling door de Baixa, de oude benedenstad, met zijn station van Eiffel. (maar dat wordt betwijfeld)
Veel plezier met dit verslagje en foto's van " ......um dia em Maputo......" . Veel groeten en tot een volgende keer.
Jacques en Henriette.